Min sjukdomshistoria del 1 

Jag är van vid att ha ont – hur sjukt det än låter. Utan att veta exakt om det var där och då det startade, så insjuknade jag när jag var 15år gammal. Då var det faktiskt värre än nu, det var i alla fall oftare och längre men smärtan i sig är nog värre nu. Bechterew finns i min släkt så mamma frågade om inte läkaren kunde kolla upp det. Men det fanns inget sätt att kolla det, jag tog en sänka och den var normal. Så det tydde på att jag inte hade en inflammation och därav inte heller Bechterew enligt läkaren. Gick till en sjukgymnast under ett halvår upp till ett år kanske men blev inte mycket bättre. Tyckte mest bara att det var tråkigt och meningslöst, antagligen hade jag en bra period utan större smärta så då slutade jag med det där.

Jag gick runt och hade ont i mellanåt under flera år men tog det aldrig på allvar, jag slutade motionera för att jag tyckte det var läskigt att röra mig med smärtan och var rädd för att det skulle bli värre. Under perioder utan smärta så kunde jag träna några enstaka gånger, men jag tyckte aldrig heller att det var kul. Kroppen reagerade aldrig som jag ville och jag kände mig sämre än alla andra. Jag skyllde på min lathet och gjorde det till en del av min identitet att vara lat. Konditionen försämrades kraftigt och jag hade inte längre några muskler kvar i kroppen. 

To be continued! 

Kommentera

