Frisör + Bechterew =Sant?

Så hur tänker jag kring mitt arbete och min sjukdom?

Jag valde att inte plugga till frisör på gymnasiet för att jag hade problem med ryggen och det är ju omtalat och alla vet om att det är fysiskt påfrestande för kroppen att jobba som frisör. Jag sköt upp det och tänkte inte så mycket på jobbet som frisör under gymnasieåren eller det närmaste året efter, men sedan när jag jobbade i restaurang branschen så gick tankarna lite annorlunda. För även där utsatte jag min kropp för påfrestningar, långa arbetsdagar och man står eller går hela dagarna, så om jag ändå skulle påfresta kroppen varför kunde jag inte göra det när jag jobbade med något jag gillade? Så år 2013 utbildade jag mig till frisör och har jobbat med det i 2 och ett halvt år nu.

Jag tycker jobbet är kul men påfrestande både fysiskt men även psykiskt. Som frisör kan man ibland få lite väl mycket skit och eftersom jag sedan är perfektionist i jobbmiljöer så har jag även sjukt höga krav på mig själv. Jag ser alltid ett sätt att göra frisyren jag precis har jobbat med bättre, jag är nästan aldrig nöjd med de jobben jag gör. Även om jag kan uppskatta det för vad det är och se att jag har gjort en snygg färg eller klippning.

Tankarna vandrar hela tiden runt och jag vet inte vad jag vill/bör göra nu. Vissa dagar tycker jag jobbet är super kul med härliga kunder roliga klippningar och färger. Andra dagar tycker jag att jobbet är skit, jag tycker inte om det alls, de är de dagarna jag är stressad, kunderna som drar energi ur en och det är bara topparna som ska klippas på alla kunder. Det är en känslomässig berg- och dalbana större delen av tiden.
Men sen är den där lilla detaljen att kroppen inte orkar med jobbet alla dagar, när hela ryggen värker och man knappt orkar ta sig hem för att det gör så ont. De dagarna när man somnar direkt efter jobbet och inte har någon energi kvar till familj och vänner.

Vissa dagar känner jag för att säga upp mig direkt och andra dagar skall jag stanna kvar – jag kan aldrig bestämma mig. Vi får se vad framtiden har att utvisa och om jag blir något klokare med tiden.

 

Kommentera

