Diagnos

Idag har jag fått ett i princip säkert besked om att jag har Bechterews sjukdom av min läkare. Det är en kronisk inflammationssjukdom som sätter sig på kroppens olika vävnader som ledband, muskelfästen och leder.

Jag har varit lite smått nere idag efter beskedet men samtidigt är det ganska skönt att veta vad det är jag går runt och bär på. Att få en orsak till slut för varför jag har så ont, jag kan nu sätta mig in i sjukdomen och förstå min situation bättre. Jag har ju trots allt trott att det var den här sjukdomen jag haft under flera år så det känns på ett sätt skönt att få det bekräftat.

Jag har redan börjat kolla upp en antiinflammatorisk kost som sägs hjälpa, så ska försöka smygstarta med det redan nu. I nästa vecka ska jag gå till dietist för första gången så får vi se vad hen säger om den sortens kost eller om det finns någon annan/ lättare/ bättre kost som dietisten föreslår.

Har även en sjukgymnast inbokad i nästa vecka, sedan inväntar jag en kallelse från en reumatolog så får vi se hur och vad de kan hjälpa mig med och se om jag mår bättre om några månader. Jag antar även om jag inte vet säkert att det är reumatologen som sätter den slutgiltiga diagnosen sedan.

Allt gott!

Kommentera

